Afvallen, welk dieet?

In deze blog ga ik uit van overgewicht zonder pathologie (ziekte).

(2013) Bij het open slaan van de regionale krant weer twee artikelen met succesverhalen over afvallen: “ruim 250 kg kwijt in twee maanden” (verdeeld over een groep). Inspirerend, maar wat is de nieuwswaarde? Dit zijn namelijk geen ongebruikelijke resultaten.

De meeste mensen die bij mij komen voor een vitaliteitstraject, zijn opgeteld reeds veel kilo’s afgevallen. Het is heel normaal als iemand in het verleden al meer dan 100 kg in totaal is afgevallen. Blijkbaar is dat niet het probleem! Het volhouden is het probleem.

 

Welk dieet is het beste?

Elke dieet geeft aan de succesformule te hebben; Soms kun je online eenvoudig je voedingsdagboek invullen en krijg je advies, diëten met vervangende voedingshakes, een hormonale kuur, een vastenperiode met supplementen, een speciale band, diëten waarbij je verschillende soorten voeding niet mag combineren….. en ga zo maar door.

Uiteindelijk worden de resultaten geboekt door een negatieve energiebalans (balans tussen calorie-inname en -uitgave). Alleen wordt het op verschillende manieren verkocht, met verschillende prijskaartjes. In elk geval geven ze de garantie, dat je portemonnee slanker wordt.

“Nu ik meer eet val ik af”

Dit zou in strijd zijn met de energiebalans. Het moeilijke is dat 1000 calorieën uit een broodje hamburger makkelijker weg eet dan 1000 calorieën uit groente. Los van het gegeven, dat vloeibare calorieën zoals een beker melk of vruchtensap vaak ongemerkt gaan. De energiebalans lijkt bijna te simpel en wordt zelfs door professionals slecht begrepen. Soms vergeet men bijvoorbeeld dat:

  • (Vet)cellen die je kwijt raakt, niet meer hoeft te onderhouden en steeds minder calorieën nodig hebt;
  • Bij tijdelijke insuline ongevoeligheid glucose uit plast;
  • In de praktijk moeilijk te meten is hoeveel calorieën iemand daadwerkelijk eet;
  • Na sporten de fysieke activiteit daalt (NEAT-compensatie)
  • Verzadigingsgevoel per individu verschilt en psychofysica invloed heeft

Uiteindelijk geeft de weegschaal aan of je meer of minder calorieën eet of drinkt dan je verbrandt. Je bent het product van inname en uitgave.

 

En nu?

Als ik uiteindelijk aan mijn cliënten vraag: welk product zou je kunnen vervangen of schrappen, weet iedereen uiteindelijk wel een paar producten te noemen. In de begeleiding gaan we uit van het patroon waarin iemand zit. We gaan stapsgewijs te werk, zonder drastische maatregelen en zonder alle lekkere dingen te moeten schrappen. Als je elke dag een kleine lekkernij mag eten is het beter vol te houden en valt men uiteindelijk na een jaar meer af.

Misschien ligt het voor de hand, maar doe dat wat voor jou het beste werkt! Wel met het advies voorbereid de strijd aan te gaan. Dit vergroot 20x de kans van slagen. Stel voor jezelf reële doelen en verdeel deze in stappen. Zoek begeleiding bij een deskundige of een therapeut op het gebied van (voeding)coachen. Uiteindelijk gaat het om gedragsverandering!

O ja: natuurlijk adviseren wij om te bewegen of sporten! Maar, doe dat vooral voor je wilskracht, fitheid en gezondheid!

(binnenkort deel 2, 3, 4……:)

Geschreven door: P. Hagel, fysiotherapeut en vitaliteitsprofessional. 2013

 

Stel hier uw vraag of opmerking

6 + 3 =

Meld je aan voor de nieuwsbrief van MoVital en mis geen blog meer

Anderen bekeken ook:

Dry needling helpt, maar wat kan ik zelf doen aan mijn rugpijn

Dry needling helpt, maar wat kan ik zelf doen aan mijn rugpijn

Na een paar fysiotherapie behandelingen met dryneedling kan ik er weer tegen aan. Maar…. het komt nooit uit. Terwijl ik het heel druk heb. Kan het niet anders? Ik hoorde mijn buurvrouw laatst zeggen dat ze gewoon een paar oefeningen doet en zo weer klachtenvrij is. Ze hoeft niet eens langs de fysiotherapeut. Zelfbehandeling bij rugpijn kan dat? De McKenzie methode biedt een oplossing.

Lees meer
Wat heb ik gedaan dat ik zo veel pijn en stijfheid heb in mijn nek?

Wat heb ik gedaan dat ik zo veel pijn en stijfheid heb in mijn nek?

In deze blog vertel ik wat ik heb gedaan om minder nekpijn te krijgen. Conclusie:
Langdurig dezelfde houding of veel hetzelfde, vindt je lichaam bedreigend. Pijn en stijfheid zijn manieren van je lichaam om dat duidelijk te maken. Respecteer dat signaal en doe die dag iets anders. In mijn voorbeeld was dat wandelen in een groene omgeving. Even niet achter mijn laptop zitten. Rustig en ontspannen bewegen en tussentijds oefeningen doen!

Lees meer

“Het lukt mij niet om een oefening te blijven doen”

Waarom houd ik het niet vol? Dat komt omdat wij eigenlijk 95% van ons gedrag gedurende de dag onbewust doen. Het klinkt heel veel, maar wij denken niet meer over elke handeling na. We doen het gewoon. Vergelijk je eerst rijles maar is met hoe je nu autorijdt. Nu denk...

Lees meer