Opnieuw de studiebanken in

Sinds 1 mei 2019 versterk ik met veel plezier het team van MoVital als fysiotherapeut. Bij MoVital vinden we het belangrijk op een snelle, effectieve en duurzame manier te behandelen. Daarom gebruiken we fysiotherapie volgens McKenzie methode, een wetenschappelijk onderbouwde vorm van fysiotherapie.

Waarom McKenzie?
Zowel zwangerschap gerelateerde klachten als klachten aan de wervelkolom hebben mij sinds mijn afstuderen het meest geboeid. Nadat ik zelf rugklachten heb gehad wist ik zeker dat ik mij verder wilde specialiseren in dit klachtenbeeld zodat ik andere mensen met soort gelijke klachten zo goed mogelijk kan helpen. De McKenzie methode is wereldwijd erkend als vooraanstaande behandelmethode voor nek en rugklachten, daarom heb ik mij aangemeld voor deze opleiding.

Fysiotherapie mckenzie

Het opleidingsprogramma
Het opleidingsprogramma bestaat uit vier delen gevolgd door een examen. In april 2019 heb ik deel A; De lumbale wervelkolom gevolgd. Tijdens deze module stonden lage rugklachten centraal. Er zijn verschillende zaken aan bod gekomen zoals de theorie achter de McKenzie methode, maar ook hoe het geprotocolleerde onderzoek uitgevoerd moet worden en wat de verschillende behandelstrategieën zijn.
“Reguliere” fysiotherapie versus McKenzie

Het grote verschil met de “reguliere” fysiotherapie is het herhaald bewegen in een bepaalde richting. Tijdens het onderzoek worden verschillende bewegingen herhaald uitgevoerd om te kijken wat dit voor effect heeft op de klachten. Aan de hand hiervan kunnen we kijken of we je kunnen helpen. Als dit het geval is kan er een passend behandelplan worden gemaakt. Indien we niet kunnen helpen verwijzen we je door.
De behandeling bestaat uit houdings- en bewegingsadviezen voor het dagelijkse leven en een paar eenvoudige oefeningen. Deze oefeningen zijn ook weer herhaalde bewegingen in een bepaalde richting.

Ervaring tot nu toe
Inmiddels ben ik al enige tijd bezig met het behandelen van lage rugklachten met behulp van de McKenzie methode en ben erg enthousiast door de resultaten die de patiënten hebben behaald. Zo heb ik iemand behandeld die na één behandelsessie zelf weer sokken en schoenen aan kon doen in plaats van dat een ander te hulp moest schieten. Een andere patiënt kwam binnen met pijn in de rug en in het been tot aan de voet, na twee behandelsessies was de pijn in het been over en na de vierde behandeling waren de klachten zodanig verminderd dat het werk kon worden hervat.

McKenzie in het kort
Wat McKenzie uniek maakt is dat het een wetenschappelijk onderbouwde methode is en snel en effectief werkt. De patiënten kunnen zichzelf behandelen waardoor ze zelf meer controle hebben. En misschien nog wel het meest interessante is dat de behandeling bestaat uit het voorkomen dat de klachten terug komen.

Fysiotherapie volgens Mckenzie

Verdere verdieping
Ik kijk er erg naar uit om mijn kennis van de McKenzie methode verder te vergroten en daarom start ik in november 2019 met module B. Deze module gaat over de cervicale en thoracale wervelkolom, hierin staan nek- en boven rug klachten centraal.

Inloopspreekuur
Heb je zelf ook lage rugklachten of ken je iemand die lage rugklachten heeft? Wellicht kunnen we samen kijken of de McKenzie methode ook geschikt is voor jou. Ik ga graag samen met je op zoek naar een goed en blijvend resultaat. Laten we kennismaken tijdens het gratis inloopspreekuur. Je kunt hier zelf eenvoudig een afspraak boeken. Wellicht zie ik je dan!

Lieke Lammers

Lieke Lammers

Fysiotherapeut bij MoVital

Lieke Lammers is Fysiotherapeut bij MoVital. Haar specialisatie is nek en rugklachten en zwangerschapsgerelateerde klachten. Lieke is tevens McKenzie therapeut in opleiding. Lieke helpt je graag met het verminderen of oplossen van jouw klachten. Ze staat je graag te woord via het wekelijkse inloopspreekuur of tijdens een consult.

Ook last van lage rugpijn?

Heb je zelf ook last van lage rugpijn of rugklachten? Wellicht kunnen we samen kijken of de McKenzie methode jou ook verder kan helpen. We kunnen tijdens het gratis inloopspreekuur verder kijken!

Anderen bekeken ook:

Wat heb ik gedaan dat ik zo veel pijn en stijfheid heb in mijn nek?

Wat heb ik gedaan dat ik zo veel pijn en stijfheid heb in mijn nek?

In deze blog vertel ik wat ik heb gedaan om minder nekpijn te krijgen. Conclusie:
Langdurig dezelfde houding of veel hetzelfde, vindt je lichaam bedreigend. Pijn en stijfheid zijn manieren van je lichaam om dat duidelijk te maken. Respecteer dat signaal en doe die dag iets anders. In mijn voorbeeld was dat wandelen in een groene omgeving. Even niet achter mijn laptop zitten. Rustig en ontspannen bewegen en tussentijds oefeningen doen!

Lees meer
Bewegen is goed, goed bewegen is beter!

Bewegen is goed, goed bewegen is beter!

Een gewricht dient de aandacht te krijgen die het verdient! Dit betekent niks anders dat je hem beweegt, uitdaagt in begin en eindstand en zodoende voldoende voeding geeft zodat het alle bewegingen, in alle mogelijke richtingen kan maken. Indien dit niet of in mindere mate gebeurd ‘verslechterd’ de conditie van het gewricht en zal zich dit tonen in pijn en stijfheid. Zet jezelf weer in beweging door middel van CAR’s en krijg letterlijk en figuurlijk je bewegingsvrijheid weer terug! 

Lees meer