Blauw licht en slapen

Het eerste wat je zou moeten doen om je vitaliteit te verhogen, is werken aan een goede nachtrust. Het helpt je bij je concentratie, geeft je veel meer energie, geeft afvalstoffen de gelegenheid om afgevoerd te worden en zorgt dat er minder vocht wordt vastgehouden. Daardoor kun je er de volgende dag zomaar tien jaar jonger uit kunt zien. Daarom publiceren we de komende tijd een serie artikelen over slapen en de eerste gaat over de invloed van televisies, tablet en smartphones.

Alles heeft een ritme

Onze slaappatronen volgen een onzichtbaar ritme dat ons vertelt hoeveel diepe en hoeveel lichte slaap we ongeveer nodig hebben op een specifiek tijdstip. ‘s Avonds laat is het aandeel diepe slaap groter dan in de ochtend, wanneer we ons klaar maken om wakker te worden. Deze klok wordt het circadiaans ritme genoemd en loopt continu door, ook als je niet slaapt. Dat ritme kan verstoord worden door licht en daarom is het moeilijker om in slaap te vallen als het licht is. Het is voor onze gezondheid waarschijnlijk beter, het grootste deel in de nacht te slapen in plaats van overdag, omdat we anders niet voldoende diepe slaap meekrijgen. Dat is ook de reden dat iemand in Nederland niet langer dan vijf nachtdiensten achter elkaar mag draaien: het is tegen het ritme in.

Blauw licht

Licht heeft dus invloed op ons circadiaanse ritme en kan onze interne klok van slag brengen. De uitvinding van de gloeilamp heeft al een behoorlijke invloed gehad op onze slaapkwaliteit, maar het blauwe licht uit televisies, tablets en smartphones lijkt het meeste effect te hebben. De lichtgevoelige cellen die dit blauwe licht oppikken, staan namelijk in directe verbinding met het deel van het brein dat het circadiaanse ritme aanstuurt. Televisie kijken of het gebruik van een smartphone of tablet in de slaapkamer is misschien niet heel handig.

De praktijk

Niet iedereen is even gevoelig voor (blauw) licht en daarom is het slechts een van de zaken die je dient te verkennen als je minder goed slaapt dan je zou willen. Maar het minderen of mijden van blauw licht is zeker goed om mee te beginnen. Daarom een aantal adviezen:

  • Gebruik geen tablet om ‘s avonds te lezen, maar een e-reader of gewoon een papieren boek
  • Kijk geen televisie in de slaapkamer, maar lees een (niet spannend) boek
  • Koop een gewone wekker in plaats van je telefoon te gebruiken, want vind je een wekker van € 500 ook niet een beetje decadent?
  • Stop in de eerste week een uur voor je gaat slapen met tablets, televisies en je telefoon. Als dat niet helpt, kies dan in week 2 voor 2 uur van te voren en in week 3 dus 3 uur. Probeer ook een hele avond zonder om te zien of het werkt. Niet iedereen is er even gevoelig voor, maar het is zeker de moeite waard om het eens twee of drie weken te proberen.

Schrijf in een dagboek, hoe je ‘s ochtends wakker wordt. Hoe uitgerust ben je op een schaal van 0 tot 10? Pak na drie weken een gemiddelde van elke week en kijk wat het meeste effect op je heeft.

Conclusie

Een goede nachtrust is misschien wel de beste investering die je kunt doen voor je eigen vitaliteit. Er zijn veel factoren die de kwantiteit en de kwaliteit van slaap kunnen beïnvloeden. Blauw licht uit tablets, smartphones en televisies kunnen een behoorlijke invloed hebben op deze kwaliteit en kwantiteit. Probeer het een aantal weken, want het is zeker de moeite waard. Je bent namelijk wat je slaapt!

P.S: Als je deze serie interessant vindt, wordt dan lid van onze nieuwsbrief, zodat je niets mist. Laat even je emailadres achter. We zullen je zeker niet spammen!

Bronnen:

  • Chivo, kennisinstituut vitaliteit & leefstijl
  • Wood B (2013), Rea MS, Plitnick B, Figueiro MG. Light level and duration of exposure determine the impact of self-luminous tablets on melatonin suppression. Appl Ergon. 2013 Mar;44(2):237-40.

Stel hier uw vraag of opmerking

14 + 6 =

Meld je aan voor de nieuwsbrief van MoVital en mis geen blog meer

Anderen bekeken ook:

Dry needling helpt, maar wat kan ik zelf doen aan mijn rugpijn

Dry needling helpt, maar wat kan ik zelf doen aan mijn rugpijn

Na een paar fysiotherapie behandelingen met dryneedling kan ik er weer tegen aan. Maar…. het komt nooit uit. Terwijl ik het heel druk heb. Kan het niet anders? Ik hoorde mijn buurvrouw laatst zeggen dat ze gewoon een paar oefeningen doet en zo weer klachtenvrij is. Ze hoeft niet eens langs de fysiotherapeut. Zelfbehandeling bij rugpijn kan dat? De McKenzie methode biedt een oplossing.

Lees meer
Wat heb ik gedaan dat ik zo veel pijn en stijfheid heb in mijn nek?

Wat heb ik gedaan dat ik zo veel pijn en stijfheid heb in mijn nek?

In deze blog vertel ik wat ik heb gedaan om minder nekpijn te krijgen. Conclusie:
Langdurig dezelfde houding of veel hetzelfde, vindt je lichaam bedreigend. Pijn en stijfheid zijn manieren van je lichaam om dat duidelijk te maken. Respecteer dat signaal en doe die dag iets anders. In mijn voorbeeld was dat wandelen in een groene omgeving. Even niet achter mijn laptop zitten. Rustig en ontspannen bewegen en tussentijds oefeningen doen!

Lees meer

“Het lukt mij niet om een oefening te blijven doen”

Waarom houd ik het niet vol? Dat komt omdat wij eigenlijk 95% van ons gedrag gedurende de dag onbewust doen. Het klinkt heel veel, maar wij denken niet meer over elke handeling na. We doen het gewoon. Vergelijk je eerst rijles maar is met hoe je nu autorijdt. Nu denk...

Lees meer