Blog: Je kunt wat doen aan artrose/slijtage deel 2: pijn

“Je wordt een dagje ouder en moet er mee leren leven.” – Patiënt: “Betekent dat ik de rest van mijn leven pijn moet houden?” – “Je zult in elk geval een stapje terug moeten doen.” Nog steeds spreken wij mensen met rugpijn die te horen krijgen of op internet hebben gelezen dat de pijn komt door artrose. “Daar kun je niks meer aan doen”. In ons vorige blog hebben we al besproken wat artrose volgens ons is. In dit blog bespreken we of artrose wel de bron van pijn is. Er zijn namelijk heel veel mensen met artrose zonder pijn.

Om antwoord te geven op bovenstaande vraag moeten we eerst kort iets uitleggen over pijn. Zie ook ons filmpje over pijn op onze MoVital Member pagina (vanaf oktober actief) en komend blog over pijn.

Pijn

Pijn kun je zien als een van de uitingen die het lichaam gebruikt om iets duidelijk te maken. Je kunt het omschrijven als een onaangenaam gevoel dat ergens in het lichaam wordt gevoeld en erop aandringt dat lichaamsdeel te beschermen. Dit wordt gezien als de definitie van pijn. Ons brein voelt bedreiging en geeft pijn. Die bedreiging kan meerdere oorzaken hebben. Hitte, gif, een botbreuk, spierscheur of afknelling zijn duidelijke voorbeelden. Geniaal hoe ons lichaam zichzelf beschermt en een waarschuwing geeft als je hand te dicht bij het vuur komt. Alsof iemand je waarschuwt voor een woeste zee.

Pijn is een onaangenaam gevoel dat ergens in het lichaam wordt gevoeld en erop aandringt dat lichaamsdeel te beschermen.

Is artrose bedreigend?

Bij artrose is het gewrichtsoppervlak minder glad en heeft een ruwer contactoppervlak met de andere zijde. Je kunt je mogelijk voorstellen dat een glad en compact contactoppervlak een veiliger gevoel geeft. Ruwer en instabieler contactoppervlak kan het lichaam j bedreigender ervaren. Als dit ook gepaard gaat met beproevende bewegingen zoals snelheid, plotselinge beweging of veel zware belasting wordt de bedreiging mogelijk zo hoog dat je pijn ervaart als waarschuwing.

Gewrichtskapsel, een stevige sok

Door een stevige sok om het gewricht (kapsel) voelt het gewricht zich veiliger. Deze sok maakt ook nog eens gewrichtsvloeistof aan voor smering en goede vulling van het gewricht. De sok staat strak en geeft veiligheid. Dit wordt gestimuleerd door bewegen! (lees ook ons vorige blog over artrose deel 1)

Bij beweegarmoede kan het zijn dat er onvoldoende gewrichtsvloeistof wordt aangemaakt en de sok daardoor minder strak komt te staan. Dit voelt onveiliger. Staat er daarentegen weer teveel spanning op, door overbelasting en onvoldoende rust (overmatige zwelling) dan voelt dat ook onveilig. Deze laatste situatie kan gepaard gaan met ontsteking en daarmee aanmaak pijnstoffen (artritis). Opgeteld wordt de bedreiging weer zo hoog dat je pijn kunt ervaren. Er moet dus een juiste balans zijn tussen rust en gevarieerd bewegen.

Wat te doen als je pijn ervaart in het gewricht

De fysiotherapeut kan je helpen met het bepalen van een juiste balans afgestemd op jouw leven. De fysiotherapeut is expert in het managen van de belasting, mate van bewegen en belastbaarheid. Zelf kun je alvast nagaan welke bewegingen je onder minder belasting zonder of met minder pijn kunt doen. Een veel gegeven voorbeeld is fietsen en zwemmen. Een dagelijkse routine van onbelaste bewegingen is ook een goede manier. CAR’s (zie ook vorig blog over artrose) is hier een mooi voorbeeld van. Belangrijk is dat je de circulaire beweging binnen de pijngrens houdt. Als intensiteit kun je 10 tot 20% inspanning hanteren. Yoga is een meer bekender voorbeeld.

Conclusie

Artrose zelf hoeft geen pijn te geven, het maakt alleen de omstandigheden moeilijker. Door deze moeilijke omstandigheden ervaart je lichaam/brein eerder een bedreiging met pijn tot gevolg. Aan de status van de artrose kun je mogelijk niet zoveel doen, maar kunt wel de andere omstandigheden verbeteren.

.

Lees hier ook deel 1:

Je kunt wat doen aan slijtage/artrose: deel 1

Peter Hagel

Peter Hagel

Oprichter van MoVital

Peter Hagel is de oprichter van MoVital. Daarnaast is hij hier werkzaam als fysiotherapeut en Vitaliteitstherapeut. Met meer dan 12 jaar ervaring heeft Peter zijn sporen in het vak als fysiotherapeut en geregistreerd McKenzie therapeut zeker verdiend. En er is meer; Naast fysiotherapeut is Peter als docent betrokken bij het Chivo kennisinstituut en is hij direct betrokken bij het opzetten van een nieuwe beroepsgroep: de Vitaliteitstherapeut. Tevens is Peter mechanisch consulent bij de Rugpoli Twente.
“Genieten van het leven!” is voor Peter een belangrijk motto. “Genieten kan daarbij in de kleine en de grote dingen zitten: weer kunnen staan en een paar passen lopen, weer fietsen of sporten of gewoon je hobby weer kunnen uitoefenen. Als startpunt kun je kijken naar dat wat je mogelijk beter kunt en vanaf daar stapsgewijs opbouwen.”

4 + 15 =

Meld je aan voor de nieuwsbrief van MoVital en mis geen blog meer

Anderen bekeken ook:

Je rug is als een fiets(band)

Het lijkt voor de hand te liggen spierversterkende en stabiliserende oefeningen te moeten doen bij rugpijn. Stabiliteit en sterkere spieren is toch goed voor de rug? Voorbeelden van de veel voorkomende oefeningen zijn: superman; bekkenbrug; diepe rug en buikspieren oefeningen op een gymbal; planken; etc.. Vaak onder de noemer corestability. Heeft dit zin?

Lees meer

Vermijd je taken of dingen wegens rugpijn?

Een rug waar je op kunt bouwen in een vitale organisatie! Rugklachten zijn de meest voorkomende klachten, doet een behoorlijke inbreuk op de kwaliteit van het leven en is een hoge kostenpost voor de economie. Zo besteden veel bedrijven aandacht aan het voorkomen van...

Lees meer

De dag goed beginnen met getup flow

In ons laatste vlog noemen de "Getup Flow". Het herinnert je lichaam aan goed bewegen! Zo centreer je de belangrijke gewrichten in je lichaam en geeft een goede voorbereiding op de dag. In onze vlog#7 vertellen we er meer over. Klik hier voor ons YouTube kanaal om de...

Lees meer
>