Bellenblazen als ademhalingsoefening

Veel mensen hebben in hun leven al een of meerdere pogingen gedaan om af te vallen. Dit gebeurt in de meeste gevallen zelfs ook nog zonder hulp! Het succes zit hem in het feit dat men minder energie (calorieën) binnenkrijgt, dan dat men verbrandt. Lees ook ons blog over energiebalans in 2016. Afvallen oké, maar behoud en volhouden is moeilijker.

Afvallen is zelden het echte doel

Het komt regelmatig voor dat cliënten binnenkomen met de vraag om af te vallen. Tijdens het gesprek wordt al snel duidelijk dat men wil afvallen voor een bepaald doel. Zo wil een client bijvoorbeeld graag 5 kg afvallen om weer te kunnen voetballen met zijn kleinzoon, zonder hierbij last te hebben van een slechte conditie of teveel gewicht. Hier komt heel duidelijk naar voren dat afvallen op zichzelf geen doel is, het is eerder een middel om het doel te behalen!

Brandstof voor het doel

Voordat we kunnen starten met het doel is het belangrijk om voor jezelf te bepalen hoe groot je wil is om te veranderen. Komt de motivatie wel degelijk uit jezelf of hebben wellicht familie, vrienden of maatschappij een rol gespeeld? Motivatie die namelijk uit jezelf komt geeft je brandstof voor langere duur.

Om een doel te toetsen is het goed om na te denken over het resultaat. Oftewel: wat kun je straks wel/meer, wat je op dit moment (nog) niet kan? Kun je straks weer de trap op rennen zonder daarna buiten adem te zijn, of wil je je gewoon wat beter in je vel zitten?

Wanneer je dit concreet voor ogen hebt kan je per situatie gaan kijken naar wat het je oplevert. Hoe gaat dit eruit zien in je vrije tijd? Wat betekent het voor je werk, privé of sport? Heb je straks bijvoorbeeld meer vrijheid om weer te tuinieren of stoeien met je kinderen? En op je werk?, kun je straks wellicht wel mee gaan met de wandeling tijdens de lunchpauze?

Het is zinvol om bij jezelf na te gaan welk gevoel het resultaat je geeft. Krijg je een glimlach? Vergroten je ogen? Ga je automatisch rechter op zitten? Droom je weg? Dit geeft extra brandstof en bevestigd meer dat het je echte wens is.

Focus op wat je nodig hebt

Nu we het doel bepaald hebben, kunnen we starten met het bewandelen van de juiste route. Ook hier proberen we ons minder te focussen op het gewichtsverlies en restricties in eten.  Focus meer op wat je nodig hebt om het doel te bereiken. Want wat heb je nodig om weer te kunnen tuinieren? Wat is er nodig om weer ongestoord te kunnen voetballen of stoeien met je zoon? Allemaal voorbeelden waarin de functie van je lijf naar voren komt. Hoe ondersteun je die functie?

Wordt jij blijer van mogelijkheden of beperkingen? Wij zijn van mening dat blijdschap een duurzamere motivatie is dan beperking of angst.

Laten we eens gaan inzoomen op het hebben van voldoende vrijheid om weer te kunnen tuinieren. Om te kunnen tuinieren gaan er een aantal factoren een rol spelen. Zo moet er allereerst voldoende bewegingsvrijheid zijn om te kunnen hurken. Daarnaast is het hebben van voldoende energie een must! Energie kunnen we op meerdere manieren behalen. De een is door middel van voeding of training, de ander is door middel van slaap. Ben je trouwens benieuwd hoe je jou nachtrust kan optimaliseren? Lees het op: https://movital.nl/slapen/

Als we het aspect voeding uitvergroten is het ten eerste raadzaam om jezelf de vraag te stellen: brengt dit (voedsel) mij dichter bij mijn doel? Een eenvoudige vraag, die men in veel gevallen uitstekend kan beantwoorden. Het creëert een moment van bewustwording en in de meeste gevallen heeft dit gelijk al een positieve werking op het gedrag. Ook hier ligt de aandacht dus niet op het voedingsproduct, maar op het behalen van de door jou gekozen doelstelling!

Natuurlijk is het goed om ook kennis te hebben over voeding. Maar meestal weet je zelf al heel goed wat goed voor je is in relatie tot je doel. Wil je toch meer leren over een goed en vitaal voedingspatroon? Leer het in onze cursus over vitale voeding.

Het advies:

Leg de focus op het behalen van je echte doel, niet zo zeer op het afvallen. Afvallen is meer een middel. Zorg dat je doel concreet en haalbaar is en reflecteer terug naar het geen wat je nodig hebt, om het te behalen. Herinner jezelf aan het resultaat en bijhorende gevoel. Dit geeft je extra brandstof!

Benieuwd naar hoe we samen jou doelstelling kunnen formuleren en behalen?, Kom een keer langs of maak een afspraak met een van onze vitaliteitscoaches: https://movital.nl/vitaliteit/vitaliteitscoach/

 

  • Geschreven door Robin Sijbom
Robin Sijbom

Robin Sijbom

Vitaliteitscoach

Robin Sijbom is vitaliteitscoach bij MoVital. De opleiding tot vitaliteitscoach volgde hij bij Chivo kennisinstituut en deed daarnaast veel kennis en ervaring op bij MoVital onder leiding van vitaliteitstherapeut Peter Hagel. Onder het motto: Het is geen kwestie van positief denken, het is een kwestie van positief voelen helpt Robin graag mensen om meer uit hun leven te halen en de beste versie van zichzelf te worden.

Opgave of informatie vitaliteitscoach

10 + 8 =

Meld je aan voor de nieuwsbrief van MoVital en mis geen blog meer

Anderen bekeken ook:

Goede voornemens ook na de verliefdheidsfase volhouden?

Het nieuwe jaar is begonnen en dit gaat voor de meeste mensen gepaard met goede voornemens. Een zeer herkenbaar voorbeeld zijn de overvolle fitnesscentra’s in de eerste maanden van het jaar. De eerste paar weken kost het voor de meesten weinig moeite en inspanning en...

Lees meer

Gratis leefstijl workshop lite

Iedereen weet meestal wel wat ze kunnen doen voor hun eigen gezondheid maar stelt het uit, is het een te grote stap of weet niet hoe te starten of vol te houden. Er is geen gebrek aan willen, maar aan vitaliteit door gevoel van stress of schaarste in onze basisbehoeften van motivatie. Dinsdagavond 12 juni geven wij een gratis leefstijl workshop over stress en slapen, rekening houdend met aspecten van vitaliteit.

Lees meer

Gratis leefstijl workshop lite

Iedereen weet meestal wel wat ze kunnen doen voor hun eigen gezondheid maar stelt het uit, is het een te grote stap of weet niet hoe te starten of vol te houden. Er is geen gebrek aan willen, maar aan vitaliteit door gevoel van stress of schaarste in onze basisbehoeften van motivatie. Dinsdagavond 12 juni geven wij een gratis leefstijl workshop over stress en slapen, rekening houdend met aspecten van vitaliteit.

Lees meer
>