Wat vind jij belangrijk?

"inspiratie morele code"

Het is dus duidelijk dat de grootsheid als het ware een sieraad is van de deugden.’ (Aristoteles) 

Deugden worden gezien als universele waarden die een goed karakter omschrijven. Uit ruim 200 klassiekers  van onder ander Aristoteles, Plato, de bijbel, de talmoed, Confucsius en de koran komen zes deugden:

  • Wijsheid en kennis
  • Moed
  • Liefde en menselijkheid
  • Rechtvaardigheid
  • Gematigdheid
  • Spiritualiteit en transedentie

Het bereiken van een deugd kan via karakteristieke competenties (waarden). Deze hebben we onderverdeeld onder de deugden zoals hieronder afgebeeld. Deze waarden kunnen jou helpen of inspireren in wat jij echt belangrijk vindt.

WijsheidMoedMenselijkheid
CreativiteitMoedLiefde
NieuwsgierigheidVolhardingVriendelijkheid
OordeelsvermogenEerlijkheidLeiderschap
LeergierigheidIJver
Perspectief
RechtvaardigheidGematigdheidTranscendentie
SamenwerkingVergevingsgezindWaardering van schoonheid
EerlijkheidBescheidenheidVoortreffelijkheid
LeiderschapWijsheidDankbaarheid
ZelfregulatieHoop
Humor
Spiritualiteit

Hieronder volgen 5 video’s die als inspirerend worden gezien. Noteer bij elk filmpje welke waarden jou opvallen of volgens jou passen bij het filmpje. Als optie kun je een toelichting voor jezelf schrijven om het duidelijker te maken. 

Video 1

“You are who you’ve been looking for”

    Video 2

    Wolves

    Video 3

    “Interracial Couple.

    Video 4

    The Bullying experiment

      Video 5

      Free Hugs

      Video 6

      “If you want to change the world, start off making your bed” Speech by McRaven

        Veel gestelde vragen over de basis van pijnvrij en goed bewegen.

        Mogen de oefeningen pijn geven?

        Nee. Het doel van de oefeningen is het gezond houden van het beweegapparaat. Dit zorgt eerder voor pijnverlichting! Probeer de intensiteit en beweeguitslag aan te passen op pijnvrij bewegen. Je lichaam zal je belonen!

        Hoe vaak moet ik de oefening doen?

        Het belangrijkste is dat je elke dag oefeningen doet. Het is verstandig de frequentie (hoeveelheid) te laten afhangen van hoe je je voelt. Stel jezelf de vraag: “Hoe fit ben ik om oefeningen te doen?”

        • Goed: 4 setjes van 3 tot 10 herhalingen
        • Matig: 1 setjes van 3 tot 10 herhalingen
        • Slecht: 1 setje van 3 herhalingen

         

        Vraag over de oefening