Je bent wat je slaapt deel 2: Memento

Geheugen en slapen

Beter slapen

In de filmklassieker Memento wordt een man verward wakker in een motelkamer. Als hij zijn tatoeages leest, ontdekt hij dat hij geen nieuwe herinneringen meer aan kan maken en dat alleen zijn korte termijngeheugen werkt. Alles wat de moeite van het herinneren waard is, laat hij overdag tatoeëren. Bij ons vindt de transfer van korte naar lange termijngeheugen juist ‘s nachts plaats.

Slapende student

Ruim een eeuw geleden ontdekte de Duitse psycholoog, dat er tijdens het slapen iets gebeurt met het geheugen. Hij zag het als een meetfout, maar andere onderzoekers ontdekte decennia later, dat slapen het geheugen versterkt. In een onderzoek bijvoorbeeld, moesten deelnemers een rijtje woorden leren, die ze 8 uur later moesten opdreunen. De groep die het net voor het slapen deed, haalde betere resultaten dan de groep die het ‘s ochtend moest leren. Breinscans laten dan ook tijdens het slapen verhoogde activiteit zien van delen die betrokken zijn emotie en geheugen.

Organiseren

Tijdens de slaap vindt er een transfer plaats van het korte termijngeheugen naar het lange termijndeel. We lijken echter niet in staat om alles op te slaan en er moet dus geselecteerd, gesorteerd en verdicht worden. Het brein geeft daarbij voorrang aan emotionele herinneringen. Het wordt dus niet domweg opgeslagen, maar georganiseerd. Goed en voldoende slapen zorgt ervoor dat er genoeg tijd is om zoveel mogelijk van de herinneringen te bewaren.

Koesteren

De man uit Memento kan geen nieuwe herinneringen meer opslaan en moet elke dag ontdekken dat zijn leven stilstaat. De thriller snijdt daarmee een belangrijk thema aan, want als je geen herinneringen meer aanmaakt, wat blijft er dan nog van je leven over? Onze wereld bestaat namelijk uit de zaken die wij ervaren en herinneren. De man in Memento realiseert zich dat ook en neemt keer op keer een radicale beslissing om zijn leven zin te geven. De les die we hieruit kunnen trekken is dat onze herinneringen bepalen wie we zijn en ons leven mede zin geven. Wij moeten daarom onze herinneringen koesteren. Dat doen we met de volgende oefening:

Adem rustig 100 maal, waarbij je tenminste net zo lang uit- als inademt
Voel hoe je hart klopt, niet met je handen, maar met alle sensoren van je lichaam
Kies nu een prettige herinnering en draai deze in je hoofd af als een film, terwijl je het bijhorende gevoel probeert op te wekken

Met deze oefening, combineer je het inslapen door je hoofd leeg te maken, met het herbeleven van prettige herinneringen, die door het slapen weer voorrang krijgen bij de opslag. Er is maar beperkte ruimte, gebruik het daarom verstandig.

Conclusie

De tendens om korter te slapen om maar niets van het leven te hoeven missen, werkt averechts. Hoe beter je slaapt, hoe meer je herinnert van de gebeurtenissen die ook echt indruk hebben gemaakt. Uiteindelijk ben jij een collectie van herinneringen en emoties. Aangezien juist slapen ervoor zorgt dat deze worden opgeslagen, ben je letterlijk wat je slaapt.

Wil je jouw slaapkwaliteit verbeteren? Maak dan een afspraak met onze vitaliteitscoach en vul onderstaande formulier in. Bij het achterlaten van je telefoonnummer bellen we je zo snel mogelijk terug.

IK wil graag meer weten over slapen of een afspraak maken met onze vitaliteitscoach

8 + 3 =

Meld je aan voor de nieuwsbrief van MoVital en mis geen blog meer

Anderen bekeken ook:

Dry needling helpt, maar wat kan ik zelf doen aan mijn rugpijn

Dry needling helpt, maar wat kan ik zelf doen aan mijn rugpijn

Na een paar fysiotherapie behandelingen met dryneedling kan ik er weer tegen aan. Maar…. het komt nooit uit. Terwijl ik het heel druk heb. Kan het niet anders? Ik hoorde mijn buurvrouw laatst zeggen dat ze gewoon een paar oefeningen doet en zo weer klachtenvrij is. Ze hoeft niet eens langs de fysiotherapeut. Zelfbehandeling bij rugpijn kan dat? De McKenzie methode biedt een oplossing.

Lees meer
Wat heb ik gedaan dat ik zo veel pijn en stijfheid heb in mijn nek?

Wat heb ik gedaan dat ik zo veel pijn en stijfheid heb in mijn nek?

In deze blog vertel ik wat ik heb gedaan om minder nekpijn te krijgen. Conclusie:
Langdurig dezelfde houding of veel hetzelfde, vindt je lichaam bedreigend. Pijn en stijfheid zijn manieren van je lichaam om dat duidelijk te maken. Respecteer dat signaal en doe die dag iets anders. In mijn voorbeeld was dat wandelen in een groene omgeving. Even niet achter mijn laptop zitten. Rustig en ontspannen bewegen en tussentijds oefeningen doen!

Lees meer

“Het lukt mij niet om een oefening te blijven doen”

Waarom houd ik het niet vol? Dat komt omdat wij eigenlijk 95% van ons gedrag gedurende de dag onbewust doen. Het klinkt heel veel, maar wij denken niet meer over elke handeling na. We doen het gewoon. Vergelijk je eerst rijles maar is met hoe je nu autorijdt. Nu denk...

Lees meer