Burn-out

Als een donderslag bij heldere hemel. Het leek zo goed te gaan. Niets of niemand leek jou te kunnen stoppen. Achteraf waren er genoeg signalen, maar nu is het al te zwaar om uit bed te komen. Je hebt een burn-out! Wat nu?

Je ervaart een shutdown in lichaam en geest. Dit vraagt een compleet en integrale aanpak, vitaliteitstherapie! 

Na een grondige intake en beoordeling burn-out, maken we een persoonlijk behandelplan. We werken aan vaardigheden voor ontspanning, goed bewegen, kwalitatief slapen, eigen regie, vertrouwen, emotie management, erkenning, grens bewaken, volhouden en vitaal leven.

Tijdelijk alleen online mogelijk wegens Corona-maatregelen.

Een burn-out kenmerkt zich vaak met meer dan een half jaar:

Wat is een burn-out en wat kun je er aan doen?

1) Je hebt 3 of meer spanningsklachten zoals:

  • vooral lichamelijke moeheid: een uitgeput gevoel en geestelijke moeheid: moeite uw aandacht erbij te houden (concentreren) en/of dingen te onthouden (geheugen);
  • onrustig slapen
  • prikkelbaar zijn (snel boos of geïrriteerd)
  • niet tegen drukte of lawaai kunnen
  • gemakkelijk huilen
  • piekeren
  • een gejaagd gevoel

2)  Je hebt het gevoel dat je de vele problemen in jouw leven niet meer aankunt. Je voelt je machteloos, alsof je geen grip meer heeft op jouw situatie. Alsof je de controle over jouw leven verliest. Je bent aan het overleven!

3) Het lukt je niet meer om jouw gewone dagelijkse bezigheden goed te blijven doen. Bijvoorbeeld op jouw werk, thuis, in jouw contacten of in het verkeer.

Hoe vaak komt het voor?

Naar schatting heeft 14% van de werkende bevolking in Nederland last van een burn-out. Met name de millennialgeneratie lijkt hier last van te hebben door de hoge lat. 

Wat is een burn-out

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie werd een burn-out gedefinieerd op basis van 4 regels. Belangrijk te noemen is dat de Wereldgezondheidsorganisatie de erkenning van burn-out als een ziekte wel heeft ingetrokken. 

  • Sprake van energietekort of totale uitputting
  • Afstandelijke, negatieve en cynische gevoelens ten aanzien van het werk
  • Verminderde effectiviteit op het werk
  • Uitsluitend van toepassing op de werkomgeving

Een arts zal wel eerst een aantal andere zaken uit moeten sluiten waaronder angststoornis en stemmingsproblemen. En met deze set van vier lijkt er een richtlijn te zijn voor de erkenning van ziekte burnout als gevolg van chronische stress.

Het lastige is dat als we naar de eerste drie regels kijken, dan zijn deze van toepassing op talloze ziekten. Het is om die reden dat we geen duidelijke onderscheidende diagnose hebben. Er zijn natuurlijk vragenlijsten om burnout vast te stellen zoals de Maslach Burnout Inventory (MBI) of de vertaalde Utrechtse Burnoutschaal (UBOS). Deze zijn alleen niet uniek voor een burn-out.  Als je de vragenlijst afneemt van iemand die depressief is dan is de score zo hoog dat de diagnose burnout gesteld kan worden. Dit maakt een burn-out lastig te diagnostiseren of gericht te behandelen. De vragenlijst geeft geen antwoord op hoe te behandelen. Er is op dit moment nog geen goed en gericht antwoord op een burn-out. Het risico bestaat dat iemand meerdere episodes ervaart, terugvalt.

Is een burn-out te behandelen?

Misschien kunnen we een burn-out nog niet volledig behandelen. We kunnen wel symptomen minderen, eventueel leren accepteren, jouw omgeving gericht gebruiken, inzicht krijgen en helpen te werken aan een vitaal leven. Controle herwinnen!

Waar sta je en wat is de voortgang (meten)?

Wij hebben gekozen voor een methode, waarbij een vragenlijst ook aangeeft welke gerichte behandeling meest passend is. Een op maat gemaakt plan.  Wij  maken gebruik van een vragenlijst afkomstig uit Zelfbeschikkingstheorie (ZDT), een wetenschap binnen de psychologie. Inmiddels heeft de ZDT meer dan 350.000 publicaties op zijn naam staan. Het interessante is dat de vragenlijst invers gerelateerd is aan de UBOS-vragenlijst. Een lage score op de ZDT vragenlijst is een hoge score op de UBOS. Belangrijker, de uitkomst van ZDT vragenlijst geeft een concreter en persoonlijker plan van aanpak.

Onze aanpak

 

  • Burn out goed in kaart brengen met inzicht in welke fase jij zit op basis van taken
  • Vitaliteitsweb voor inzicht in jouw vitaliteit en (verborgen) stressoren
  • Stressmanagement, misschien niet minderen maar wel beter managen 
  • Ontspanning en slaapplan afgestemd op jouw biologische ritme
  • Bewegen (spelen), bij voorkeur in de natuur
  • Emotiemanagement, leer emoties gecontroleerd gebruiken als brandstof
  • Antwoord op de vraag wat jij echt belangrijk vindt
  • Helpen met het opstellen van jouw eigen morele code
  • Eigen plan (draaiboek) voor een goed leven met eigen levensdoelen
  • Back-up plan, wat te doen bij een terugval of acuut moment?

Meet vitaliteit met ons vitaweb

Vitaliteitstherapie? 

Vitaliteitstherapeuten Robin en Peter leggen uit hoe een vitaliteitstherapie bebehandeling jou van overleven naar leven helpt.

Van verkennen, veranderen naar volhouden. 

Een vitaliteitstherapeut helpt jou om te varen met een heldere bestemming (LEVEN) in plaats van gefrustreerd stressvol hozen (OVERLEVEN). Verken en leer doelstellingen volhouden, obstakels als vermoeidheid, angst of pijn te overwinnen en beter te worden in stress.

BEWEEG – LEER – LEEF

reserveer vandaag nog een afspraak