Rugrehab met McKenzie methode voldoet aan de 7 geboden voor mensen met lage rugpijn

Knack.be doet verslag (van wetenschappers van de Vrije Universiteit Brussel) over 7 geboden voor mensen met lage rugpijn.

  1. Beweeg voldoende
  2. Begrijp de pijn
  3. Laat je niet vangen door commerciële “oplossingen” voor je lage rugpijn
  4. “kraken” heeft maar een kleine toegevoegde waarde op bewegen
  5. Naalden gaan de rugpijn niet wegprikken
  6. Chirurgie voor rugpijn is zelden de juiste oplossing
  7. Actieve eerder dan passieve therapieën

Rugrehab voldoet aan de geboden bij lage rugpijn

De McKenzie methode is een groot onderdeel van onze rugrehab. Bovengenoemde 7 geboden passen volledig bij onze rug specialisatie. Lees hier onze toelichting.

1. Beweeg voldoende

Op basis van de wetenschap kun je stellen dat een behandeling pas effectief is als het beter werkt dan bewegen. Vaak krijgen wij de vraag: Maar welke beweging? Hoeveel? Als McKenzie therapeut geven wij richting en overzicht. Het meest bekende voorbeeld is: lopen helpt maar bukken (wat ook bewegen is) geeft juist meer last. Knieën naar je borst trekken is dan vaak niet een goede oefening. Samen brengen we op basis van je verhaal en het onderzoek in kaart in welke richting je wel moet bewegen.

2. Begrijp de pijn

Soms moet je dichter naar de “oorzakelijke” pijn om beter te worden. Als McKenzie therapeut nemen we door welke pijn mag en juist goed is en welke pijn juist niet. Meer weten over pijn? Zie ook ons filmpje over pijneducatie.

3. Laat je niet vangen door commerciële “oplossingen” voor je lage rugpijn

Lage rugpijn is big business geworden en er spelen inmiddels vele en grote belangen. Sterke eigenschappen van de McKenzie methode is transparantie en duidelijkheid. Binnen drie behandelingen kunnen wij aangeven of onze methode effectief is en of wij het juiste adres zijn.

4. “kraken” heeft maar een kleine toegevoegde waarde op bewegen

“Kraken” als behandeling is pas ons laatste stadium van intensiteit en komt maar heel zelden voor. Beweging en gecontroleerde mobilisatie gaat altijd vooraf.

5. Naalden gaan de rugpijn niet wegprikken

Ondanks de populariteit heeft dryneedling zijn effect nog niet bewezen in de wetenschappelijke literatuur. Het is raadzamer om de reden/oorzaak van een lokaal “verkrampte” spier aan te pakken. Meestal is het een veiligheidsmechanisme. Het is zelden een goede behandeling om mee te starten. Het levert geen bijdrage in begrijpen van de klacht.

6. Chirurgie voor rugpijn is zelden de juiste oplossing

Chirurgie heeft alleen zijn waarde als duidelijk is welke structuur oorzakelijk is. Daar komt bij dat de resultaten na een jaar niet verschillend zijn tussen wel of niet opereren bij een lumbale hernia.

7. Actieve eerder dan passieve therapieën

De grootste kracht van de McKenzie methode is het bekrachtigen van zelfredzaamheid. Dit is een belangrijke factor voor motivatie en zelfstandig te kunnen en willen werken aan actief herstel. Het biedt een duurzame oplossing!

 

De McKenzie methode leert je de rugklacht begrijpen en biedt een lange termijn oplossing!

Wil je preventief iets doen of meer rondom rugpijn weten? Schrijf je dan in voor onze cursus rugpijn “BackPerformance“. 

Ps. Als je deze blog interessant vindt, wordt dan lid van onze nieuwsbrief, zodat je niets mist. Laat even je emailadres achter. We zullen je zeker niet spammen!

Bronnen:

    • http://m.knack.be/nieuws/gezondheid/7-geboden-voor-mensen-met-lage-rugpijn/article-normal-761893.html
Meld je aan voor de nieuwsbrief van MoVital en mis geen blog meer

Anderen bekeken ook:

Bewegen is goed, goed bewegen is beter!

Bewegen is goed, goed bewegen is beter!

Een gewricht dient de aandacht te krijgen die het verdient! Dit betekent niks anders dat je hem beweegt, uitdaagt in begin en eindstand en zodoende voldoende voeding geeft zodat het alle bewegingen, in alle mogelijke richtingen kan maken. Indien dit niet of in mindere mate gebeurd ‘verslechterd’ de conditie van het gewricht en zal zich dit tonen in pijn en stijfheid. Zet jezelf weer in beweging door middel van CAR’s en krijg letterlijk en figuurlijk je bewegingsvrijheid weer terug! 

Lees meer
Wat heb ik gedaan dat ik zo veel pijn en stijfheid heb in mijn nek?

Wat heb ik gedaan dat ik zo veel pijn en stijfheid heb in mijn nek?

In deze blog vertel ik wat ik heb gedaan om minder nekpijn te krijgen. Conclusie:
Langdurig dezelfde houding of veel hetzelfde, vindt je lichaam bedreigend. Pijn en stijfheid zijn manieren van je lichaam om dat duidelijk te maken. Respecteer dat signaal en doe die dag iets anders. In mijn voorbeeld was dat wandelen in een groene omgeving. Even niet achter mijn laptop zitten. Rustig en ontspannen bewegen en tussentijds oefeningen doen!

Lees meer