Duurzame inzetbaarheid, het aspect voeding

Vandaag de dag is er binnen het bedrijfsleven een steeds nadrukkelijkere interesse voor de leefstijl en gezondheid van medewerkers. Het liefst op de meest duurzaamste methode mogelijk. Dit heeft geresulteerd in het aanbieden en faciliteren van gezondheid en/of leefstijl programma’s. Denk hierbij aan onderwerpen als: gewicht, stress, conditie, slapen etc. Alle overige onderwerpen komen absoluut aan bod, maar voor nu wil ik me eerst graag richten op voeding.

Het aspect voeding kun je op allerlei manieren aanvliegen. Denk hierbij aan: ‘bewustere” voedingskeuzes in de kantine, het faciliteren van fruitmanden of het aansturen/coachen op gedrag en gewoontes. Alle interventies kunnen opzichzelfstaand of gecombineerd, een mooie impuls geven aan zowel de medewerkers als het bedrijf. Waneer hierbij ook nog gebruik wordt gemaakt van de kennis die er per individu of groep is op het gebied van voeding, resulteert dit in mooie tastbare voorbeelden en ideeën.

 

Vitaliteitmanagement - DUURZAAM

De risico’s 

Helaas is het faciliteren van leefstijlprogramma’s (voeding) een risicovolle sport gebleken. Zo zijn er namelijk een aantal kanttekening die gemaakt moeten worden. De eerste vraag die gesteld mag worden is: ‘’Welke medewerkers zullen gebruik maken van het gefaciliteerde programma’’? Het antwoord hierop is doorgaans vrij simpel. Dit zijn je medewerkers die van nature al bezig zijn met hun leefstijl en gezondheid. De groep die je juist wilt bereiken, of waarvan men denkt dat deze groep dit programma het ‘hardste nodig heeft’, wordt echter niet bereikt.

De tweede kanttekening gaat over de duurzaamheid van een leefstijl of gezondheidsprogramma. De data zegt namelijk heel duidelijk dat hoe meer afvalpogingen er gedaan worden, des te zwaarder het lichaamsgewicht zal worden. Dit fenomeen staat beter bekend als het ‘’jojo effect’’ Het probleem zit hem namelijk in het aspect volhouden. Men is het overzicht kwijt, weet niet wat te doen op een minder goede dag of kan het simpelweg niet toepasbaar maken voor zijn of haar dagelijkse leven. De enige juiste conclusie die we uit de data kunnen trekken is: 

‘’Leefstijl werkt zolang men begeleid word’’ 

We zien namelijk heel duidelijk dat wanneer we blijven sturen en begeleiden in het proces, men het gewenste gedrag kan volhouden. Het is wellicht een sarcastische toon: ‘’Maar medewerkers bij de hand houden en meekijken hoeveel ze opscheppen in de kantine’’ werkt wel degenlijk! Men eet namelijk onderaan de streep simpelweg minder calorieën dan ze nodig hebben. Maar hoe zit het dan met het aspect duurzaamheid? Je kan en wil immers als manager hier niet continu op toezien. Jouw telefoon staat namelijk al ‘roodgloeiend’ en het takenpakket loopt alleen maar op. Het dient geïntegreerd te worden in de huidige bedrijfscultuur en visie, zonder dat dit al te veel inspanning kost. Maar hoe dan?

 

Conclusie

Het lijkt wellicht wat negatief, maar we vinden het belangrijk om eerlijk te zijn en óók de andere kant van de medaille te laten zien. We hebben namelijk helemaal niks tegen leefstijl en/of gezondheidsprogramma’s. Integendeel zelfs, we vinden het namelijk ontzettend zinvol en waardevol. Sterker nog, we gebruiken het zelf ook!
Het enige punt wat we willen maken is dat er risico’s aan verbonden zitten. Zowel in het effect van de investering, als in het aspect duurzaamheid. Wij zijn namelijk van mening dat een duurzaam programma i.i.g moet voldoen aan: ‘veiligheid (sfeer/pesterijen), invulling geven aan basisbehoeften (autonomie, binding en competentie) en betrokkenheid bij de organisatie creëren en vergroten’ We zijn namelijk van mening dat:

Een workshop of programma aanbieden en faciliteren zonder fundament of integraal beleid verre van duurzaam is.

Benieuwd naar hoe wij leefstijl en gezondheidsprogramma’s integraal hebben vertaald naar een duurzaamheidsbeleid, zonder dat dit ten koste gaat van de bedrijfsvoering? Neem dan contact op via www.movital.nl of stuur een mail naar Robin@movital.nl 

 

 

Anderen bekeken ook: