Na een lange werkdag voel je de spanning in je nek toenemen, nog even deze opdracht afmaken. Eindelijk vrij zit je in de auto, maar kun je niet echt ontspannen. Je bent continu aan het draaien met je schouders en probeert het zelf los te masseren. Eenmaal thuis plof je neer op de bank en vraag je je vriend of vriendin om je nek te masseren. Maar ja, die heeft ook een zware werkdag gehad en bedankt vriendelijk. Wat zou een massage nu fijn zijn. ’s Avonds maak je online een afspraak met een fysiotherapeut. Het speelt al maanden en wordt steeds erger. Op de afspraak vertelt de fysiotherapeut dat je eerst oefeningen moet doen, waarom? Hij kan toch wel gewoon even die spanning met massage therapie, of die wonderlijke dry needling weghalen? Dat kan hij doen, maar is niet zonder risico.

Iedereen wil overleven

Spieren en bewegen vraagt heel veel sturing en controle. Het is de reden waarom we een brein (zenuwstelsel) hebben verschillend van de plant. Wij moeten kunnen voortbewegen om te overleven, een plant heeft andere mechanismen. Iedereen wil overleven en ons brein speelt een belangrijke rol. Ons brein is continu bezig jou in evenwicht te houden. Als je een tekort aan suikers hebt krijg je honger. Als je moet herstellen wordt je moe. Als je uit balans raakt, spannen spieren aan om je op te vangen.

 

Waarom massage therapie gevaarlijk kan zijn

Een spier wordt aangestuurd door het brein en spant niet zomaar aan. Anders gesteld, als een spier aangespannen is probeert het brein iets in evenwicht te houden, te beschermen. Het brein ervaart een bedreiging. Deze bedreiging kan komen door een verstuikte enkel of teveel stress (kracht) op de rug bij tillen. De bedreiging hoeft niet altijd gekoppeld te zijn aan iets lichamelijks. De bedreiging kan ook komen door andere verborgen stressoren als lichaamsbeeld, relatie, werk, financiën, voedingskeuze, eenzaamheid, etc. Hier is de fysiotherapeut niet in geschoold en vraagt een andere expertise zoals bijvoorbeeld een vitaliteitstherapeut of psycholoog.

Als eerste moet de fysiotherapeut dus beoordelen of dit wel zijn of haar expertise is. Hier wel van uitgaande is de vraag: “Wat probeert de spier in evenwicht te houden?” Bij een botbreuk of spit (acute rugpijn bij tillen) spannen spieren aan om te voorkomen dat de mogelijke schade erger wordt. Masseren of dry needling zonder te weten wat de spier probeert te beschermen is buitengewoon onverstandig.

 

Het verschil tussen een professional en amateur

Het belangrijkste is de anamnese, een intake gesprek waarin de fysiotherapeut duidelijk probeert te krijgen wat mogelijke aanleidingen zijn van de klachten. De verwachting of theorie van de fysiotherapeut moet getoetst worden. Het is slim dit systematisch en strategisch te doen, anders wordt het op basis van gevoel. Het verschil tussen een professional en amateur! Een professionele kok werkt heel systematisch en weet wat hij kan verwachten. Elk gerecht voldoet aan de zelfde kwaliteitseisen. Wijkt het af van de voorspelling, weet hij wat er mis is gegaan. Een amateur kan ook lekker koken, maar is elke keer anders. Je hoopt maar dat het lekker is. Je wilt geen fysiotherapie behandeling en maar hopen dat het goed komt. Om de echte bedreiging te analyseren moet je starten met de basis. Starten met massage of dry needling zou hetzelfde zijn als starten met peper en zout.

 

Systematische en strategische aanpak

Er zijn meerdere systematische methoden, waaronder de McKenzie methode. De McKenzie methode is vooral bekend van klachten aan gewrichten en spieren zoals de rug. Een McKenzie therapeut gebruikt houdingen en herhaaldelijke bewegingen in een specifieke richting om te beoordelen wat uit evenwicht is. Pas als duidelijk is dat de spier niet iets probeert te beschermen of evenwicht wil houden, is massage therapie of dry needling op zijn plaats.

 

Samengevat

massage therapie

Het brein is continu bezig evenwicht te bewaren en stuurt spieren aan om dit te bewaken. Als een spier op spanning staat, dan is dat in het beginsel om een reden. Starten met massage therapie of dry needling als behandeling is niet zonder gevaar en vaak onverstandig. Het lost het probleem niet op, het verzacht alleen de gevolgen. Werk eerst aan de basis en kijk dan pas of het nog nodig is het op smaak te maken met peper en zout.

Peter Hagel

Peter Hagel

Oprichter van MoVital

Peter Hagel is de oprichter van MoVital. Daarnaast is hij hier werkzaam als fysiotherapeut en Vitaliteitstherapeut. Met meer dan 15 jaar ervaring heeft Peter zijn sporen in het vak als fysiotherapeut en geregistreerd McKenzie therapeut zeker verdiend. En er is meer; Naast fysiotherapeut is Peter als docent betrokken bij het Chivo kennisinstituut en is hij direct betrokken bij het opzetten van een nieuwe beroepsgroep: de Vitaliteitstherapeut. Tevens is Peter muskulotskeletaal consulent bij de Rugpoli Veluwe. “Genieten van het leven!” is voor Peter een belangrijk motto. “Genieten kan daarbij in de kleine en de grote dingen zitten: weer kunnen staan en een paar passen lopen, weer fietsen of sporten of gewoon je hobby weer kunnen uitoefenen. Als startpunt kun je kijken naar dat wat je mogelijk beter kunt en vanaf daar stapsgewijs opbouwen.”

9 + 13 =

Meld je aan voor de nieuwsbrief van MoVital en mis geen blog meer

Anderen bekeken ook:

Wat heb ik gedaan dat ik zo veel pijn en stijfheid heb in mijn nek?

Wat heb ik gedaan dat ik zo veel pijn en stijfheid heb in mijn nek?

In deze blog vertel ik wat ik heb gedaan om minder nekpijn te krijgen. Conclusie:
Langdurig dezelfde houding of veel hetzelfde, vindt je lichaam bedreigend. Pijn en stijfheid zijn manieren van je lichaam om dat duidelijk te maken. Respecteer dat signaal en doe die dag iets anders. In mijn voorbeeld was dat wandelen in een groene omgeving. Even niet achter mijn laptop zitten. Rustig en ontspannen bewegen en tussentijds oefeningen doen!

Lees meer
Bewegen is goed, goed bewegen is beter!

Bewegen is goed, goed bewegen is beter!

Een gewricht dient de aandacht te krijgen die het verdient! Dit betekent niks anders dat je hem beweegt, uitdaagt in begin en eindstand en zodoende voldoende voeding geeft zodat het alle bewegingen, in alle mogelijke richtingen kan maken. Indien dit niet of in mindere mate gebeurd ‘verslechterd’ de conditie van het gewricht en zal zich dit tonen in pijn en stijfheid. Zet jezelf weer in beweging door middel van CAR’s en krijg letterlijk en figuurlijk je bewegingsvrijheid weer terug! 

Lees meer