We leven vandaag de dag in een onzekere, nare en soms zelfs enge periode. Vele winkels, restaurants en sportclubs hebben noodgedwongen hun deuren moeten sluiten met als gevolg grote maatschappelijke en economische consequenties. In deze tijd van onzekerheid kunnen we niks anders doen dan de richtlijnen van het RIVM op te volgen. In deze blog wil ik vooral inspelen op het aspect bewegen. De middelen zijn beperkt, maar je mogelijkheden zijn oneindig.   Waar kies jij voor?                                                                                                                      Vitaal Bewegen

                                                                                                                                             

‘’Keep on moving’’

Naar verluidt kunnen we onderscheid maken tussen twee groepen mensen. De ene groep is lid bij een sport of fitnessclub om zo te werken aan zijn of haar eigen gezondheid. Denk hierbij aan ’small group trainingen of 1 op 1 trainingen in welke vorm of variant dan ook. De andere groep heeft over het algemeen weinig affiniteit met sport of fitnessclub en zoekt zijn of haar heil veel meer in het wandelen, fietsen of andere buitenactiviteiten die niet per definitie sport gerelateerd zijn. Graag wil ik voor beide groepen de mogelijkheden belichten.

(1)
Helaas is de fysieke manier (sport of fitnessclub) weggevallen, maar het alternatief heeft zich al snel voorgedaan, namelijk online trainingen. Iets wat naar alle waarschijnlijkheid over een x aantal jaren niet meer weg te denken zal zijn, maar vanwege deze omstandigheden nu in sneltreinvaart is gezet. Of het nu pilates, bootcamp of gewoon een circuittraining is, bijna iedere vorm van training wordt vandaag de dag online aangeboden. Iets wat oprecht een fantastische methode is om te blijven werken aan je eigen gezondheid. Wanneer je in de gelegenheid bent om een les te volgen zouden we dit zeker adviseren. Heeft deze mogelijkheid zich nog niet voorgedaan, informeer dan bij je sport en fitnessclub of deze optie nog beschikbaar komt. Kleine kanttekening, blijf zelf verantwoordelijk voor een correcte, technische basis en uitvoering. Als deze optie bij je past ben je vast al helemaal blij en enthousiast! Hou dit vast! Maar wat als dit niet bij je past? wat zijn dan je opties?

(2)
Zoals eerder genoemd loopt niet iedereen ‘warm’ voor een fitness workout. Niet getreurd, zoals je zelf al had ondervonden zijn er genoeg mogelijkheden om te blijven werken aan je gezondheid. Helaas word je nu in meer of mindere mate beperkt in je (beweging)vrijheid. Graag geven we jou wat alternatieven om je lichaam de juiste aandacht te geven die het verdient. In deze link https://movital.nl/zelfbehandeling/de-basis/ vind je meerdere video’s die jou de juiste ingrediënten zal geven om voor jezelf te blijven zorgen. Daarbij blijft natuurlijk de Nederlandse Norm Gezond Bewegen bestaan. Een leuk initiatief en voorbeelden kun je vinden op https://sportdrenthe.nl/coronactief

  • Het eerste filmpje (uit ons archief ;)) gaat over buikademhaling. De perfecte methode om alle belangrijke processen en mechanismen in je lichaam de juiste aandacht te geven. 
  • De vervolg filmpjes betreffen de vitabreak. Vier eenvoudige, laag belastende oefeningen om de nadelige effecten van langdurig zitten tegen te gaan. 

Let op: Alle oefeningen worden door fysiotherapeut Peter Hagel & healthcoach Laura uitgelegd en gedemonstreerd. Indien een oefening (extra) pijn geeft is het raadzaam om (online) contact op te nemen met de fysiotherapeut (https://movital.nl/afspraak/) voor het doornemen van de klacht of het mogelijk inplannen van een intakegesprek. 

 

Wil jij de diepte in met betrekking tot goed bewegen? Houdt dan deze blog of onze website in de gaten! De tweede blog zal namelijk gaan over je gewrichten van top tot teen ‘gezond te houden’ Gezond houden betekent in dit geval alleen het gewricht aanspreken die nodig is voor het maken van een beweging. Wanneer er andere gewrichten mee gaan/moeten doen met een beweging vanwege pijn of stijfheid is dit een aandachtspunt. Alle bewegingen zijn erop gericht het gewricht gezond te houden en slijtage te voorkomen.


Conclusie

Als praktijk voor fysiotherapie, leefstijl en vitaliteit zien we heel duidelijk het belang van beweging. Als we echter kijken heeft de eerste groep (sport en fitnessclubs) veel meer een relatie met leefstijl. Het gedrag dat invloed heeft op de gezondheid. Een gezonde leefstijl is hiermee doorgaans het doel. Als we kijken naar de tweede groep heeft dit te maken met vitaliteit. Je lichaam de aandacht geven die het verdient om zo in staat te zijn om datgeen te zien, te leren of te ontdekken wat jij wilt. Het draait niet om gezondheid maar om meer uit het leven willen en kunnen halen. We hebben geen voorkeur in groep, zullen beiden absoluut gaan stimuleren. We vinden het alleen belangrijk dat dit onderscheid naar voren komt.

Doe datgeen wat je leuk vindt, waar jouw hart sneller van gaat kloppen en blijf in beweging zodat je ook echt naar datgeen toe kan bewegen wat jij wilt zien, leren of ontdekken.

Robin Sijbom

Robin Sijbom

Vitaliteitstherapeut

Robin Sijbom is Vitaliteitstherapeut bij MoVital. Ik Leer je de tools en vaardigheden om zelfredzaam en weerbaarder te zijn zodat je meer uit jezelf, je sport of je werk kunt halen.” 

Opgave of informatie vitaliteitstherapie

5 + 15 =

Meld je aan voor de nieuwsbrief van MoVital en mis geen blog meer

Anderen bekeken ook:

Stoppen met roken, leer het vol te houden!

Stoppen met roken, leer het vol te houden!

Er wordt in de maatschappij van alles geprobeerd om er voor te zorgen dat mensen minder of juist gaan stoppen met roken. Denk hierbij aan campagnes waar artsen van ziekenhuizen de straat op gaan om alvast hun visitekaartje af te geven voor het geval de mensen die ze...

Lees meer
De weg naar MVO certificaat!

De weg naar MVO certificaat!

We zijn ontzettend trots op het verkregen MVO certificaat van de wethouder van de Gemeente Emmen. MVO: maatschappelijk verantwoord ondernemen draait om sociaal en duurzaam ondernemen met ‘impact’: Winst/effect voor de eigen organisatie, maar vooral voor de...

Lees meer