Pijn aan buikspieren 

Waarom lijkt het wel alsof bij iedere beweging die je maakt, je klachten verergeren. Je kunt je maar moeilijk een  houding aanmenen die voor langere tijd prettig voelt. Want om het minste of geringste reageert je lichaam namelijk al!

WAT IS Pijn aan buikspieren?

Buikpijn kan door vele oorzaken hebben. De buik bestaat uit organen, vetweefsel, buikvlies, peesbladen, spieren en huis. Buikspieren kunnen een oorzaak voor pijn in de buik zijn.

Wanneer de pijn verergert bij het aanspannen van de buikspieren, is er meestal een probleem in de buikwand. Soms is er een buikwandbreuk/ hernia. Dit is een uitstulping van het buikvlies door een zwakke plek/opening in de buikwand. 

Er kan ook sprake zijn van spierpijn, dit kan aan de rechte buikspieren (buigen van de romp) en de schuine buikspieren (draaibewegingen). Spierpijn ontstaat vaak na het trainen van de buikspieren zoals bijvoorbeeld sit-ups. Wanneer je uitglijdt spannen je buikspieren in een reflex aan, door de grote krachten die er dan op komen kan de spier beschadigd raken.

 

Symptomen die kunnen horen bij pijn aan de buikspieren zijn:

  • Lachten en hoesten verergeren de pijn
  • Pijn bij het aanspannen van de buikspieren
  • Het optillen van het hoofd in ruglig
  • Het heffen van gestrekte benen in ruglig

Als er sprake is van misselijkheid, koorts of diarree of pijn die afhankelijk is van eten, kan de pijn uit de buikholte komen. Er is dan mogelijk een probleem met de darmen of andere organen.

HOE VAAK KOMT HET VOOR?

Buikpijn kan vele oorzaken hebben en kan op elke leeftijd voorkomen. 

    BEHANDELING Pijn aan buikspieren

    Spierpijn verdwijnt vaak na een aantal dagen. Als de pijn toch langer aanhoudt of als je twijfel hebt over de oorzaak van je klachten is het verstandig om contact op te nemen met een arts.

    Buikspieren trainen?

    In 2019 heeft Peter een vlog opgenomen over het trainen van je buikspieren. Bekijk meerdere YouTube videos op ons kanaal

    WAAROM fysiotherapie bij MoVital?

    Krijg je toenemende pijn bij het doen van een buikspieroefening, STOP! Buikspieroefeningen wordt vaak geadviseerd bij rugklachten of voor een strakkere buik. Beide zijn NIET JUIST!  Voor een strakkere buik of sterke rug zijn er veel betere opties. Wij helpen allereerst om duidelijk te krijgen waarom je pijn ervaart en vervolgens wat je beter wel en niet kunt doen. 

    Wist je dat je geen verwijzing nodig hebt van de huisarts?

    WIJ ZIJN ER VOOR JOU:

    Peter
    Fysiotherapie, McKenzie Vitaliteit

    Lieke
    Fysiotherapeut, McKenzie

    Robin
    Vitaliteit

    Laura
    Personal trainer

    BEWEEG – LEER – LEEF 

    0591-649111

    info@movital.nl

    Nijbracht 116 Emmen